maanantai 10. maaliskuuta 2014

Katsastustarkastus



Työnkulku
Hyppäsimme auton kyytiin joka oli jounin mazda sitte lähettiin testaa, painettiin kaasua ja se romu ei kulkenu mihkää pelotti niin pirusti ja sitte testattiin jarrut ja muu sellane ja valot testailtiin ja sitten nostetiin se auto ylös ja tarkastettiin kaikki pyörien kunnot ja niitten tuet ja ruoste vaurioita ei ollu merkittävästi. Auto läpäisi katsastuksen vaikka en sitä ikinä olisi uskonutkaan. ainoa mistä katsastus äijä sano oli että lokasuojan kohalla oli vähä ruostunu puhki sellanen yks kohta.


Jarruv.ero saman akselin pyörillä yli 30 % suurimmasta jarruvoimasta. Jarruvoiman vaihtelu samassa pyörässä yli 30% (lähellä lukkiutumisrajaa). Jarruvoima ei muutu tasaisesti suhteessa polkimen käyttövoimaan tai liikematkaan. Epänormaali viive pyöräjarrun toiminnassa.

Määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tehdään pakokaasupäästöjen tarkastus bensiinikäyttöisille autoille, jotka on käyttöönotettu vuonna 1978 tai sen jälkeen.Pakokaasupäästöt tarkastetaan myös  dieselmoottorilla varustetuista autoista, jotka on käyttöönotettu 1980 tai sen jälkeen. Bensiinikäyttöisten autojen päästöistä mitataan häkä eli hiilimonoksidi (CO) ja hiilivety-yhdisteet (HC). Bensiinikäyttöisistä vähäpäästöisistä autoista mitataan pakokaasupäästöt sekä joutokäynnillä että korotetulla pyörintänopeudella. Lisäksi mitataan lambda-arvo eli ilmakerroin. Bensiinikäyttöisille autoille, joissa on sisäinen valvontajärjestelmä (OBD = On-Board Diagnostics) suoritetaan joutokäyntimittauksen asemesta OBD-järjestelmän tarkastus. OBD-Järjestelmä on pakollinen 1.1.2001 jälkeen käyttöönotetuissa bensiinikäyttöisissä henkilöautoissa.Dieselmoottorilla varustetuiden autojen päästöistä mitataan savutusarvo (k). Pakokaasupäästöjen tarkastusta ei tehdä kaksitahtimoottorilla varustetulle tai moottoripetrolia polttoaineena käyttävälle autolle.

Jarrulevyn vähimmäispaksuus saavutettu ja vaatii vaihdon - jäähdytetetty                                                      Edessä         22 mm
Jarrulevyn vähimmäispaksuus saavutettu ja vaatii vaihdon                    Takana        8 mm
Jarrulevyn max. sivuttais poikkeama                                        Edessä         0,05 mm
Jarrulevyn max. sivuttais poikkeama                                        Takana        0,05 mm
Rummun enimmäishalkaisija saavutettu ja vaatii vaihdon Takana       230,1 mm
Jarrupalan vähimmäisvahvuus                                                   Edessä          2 mm
Jarrupalan vähimmäisvahvuus                                                   Takana         2 mm
Jarrukengän vähimmäisvahvuus                                               Takana         1 mm
Seisontajarrun liike       Urien lukum.                                                             5-7
riippuen missä kohtaa auton lokasuojaa on reikä tulee joko korjaus kehotus tai hylkäys.

Ongelmia ei ollu

Työstö opittiin että katsastus asemalla työskentely ois ihan jees ja että jouin mazda on hieman huonokuntoinen mutta juuri ja juuri meni läpi
työ oli turvallista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti