maanantai 10. maaliskuuta 2014

Harjoitus 4 Nokka-akselin hammashihnan vaihto Volvon B4204T moottorin



Työnkulku
Menimme irrotetun moottorin luokse tutustuimme työ oppaaseen ja paperille tulostettuun ohje kirjaan löystytimme kiristin rullaa ja jako hihna tuli nätisti pois. avasimme vesipumpun ja tutkimme sitä ja sen toiminta perjaatetta jonka jälkeen kiinnitimme sen jälleen paikoilleen. jonka jälkeen asetimme jako hihnan taas paikoilleen ja kiristimme kiristäjällä sen tiukalle, mutta se oli hieman löysä pyörittäessämme sitä joten löystytimme kiristäjää ja kiristimme sen kireämmälle. Sitten pyöritimme sitä ja se oli sopivan kireä ja toimi erittäin hyvin.


Eri tieto lähteistä saadut tiedot pitivät toisiinsa nähden paikkaansa, vain työ menetelmät vaihtelivat ja työ järjestys ja työkalu valinnat.

Jakohihnan vaihto suositeltavaa 160 000km tai 4vuotta

Valmistaja kehottaa jako hihnan yhteydessä vaihtamaan vesipumpun ja kiristys rullan

Jos moottori olisi ollut kiinni autossa olisi minun tarvinnut irrotella suojuksia ja tiettyjä tukia roiskeläppä ja moottori olisi pitänyt tukea.

Esille tulleet tehtävät olivat erittäin helppoja ja työ ohjeessa luki kaikki hyvin joten ongelmia ei ollut

jos moottorin jako hihna katkeaa niin yleensä venttiilit menevät solmuun ja sytytys menee sekaisin

Ongelmat
työtä tehdessämme ei ilmennyt ongelmia hyvien työ selosteiden takia.
Työssä oppiminen työstä opimme että jakohihnan vaihto irto moottoriin on paljon helpompaa ja että vesi pumppu on autossa saman tyylinen kuin mopossa isommassa koossa.

Työ turvallisuus
työ turvallisuus tässä työssä on huomioitava erityisesti jos kaksi ihmistä työskentelee saman aikaisesti jakohihnan kanssa sillä jako hihnan pyörähtä essä voivat omat tai kaverin sormet olla hihnan välissä ja sitten tekisi kipeää moottorin ollessa kiinni autossa olisi myös huomioitava että ei mikään jää mihinkään väliin.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti