maanantai 10. maaliskuuta 2014

jarruhuolto



Työnkulku
Kävelimme auton luokse ja asetimme sen nosturille, nostimme sen sopivalle työskentelykorkeudelle. irrotin autosta kaikki renkaat sitten siirryin etu jarrujen luokse, jotka olivat levy jarrut, irrotin jarru satulan jonka jälkeen irrotin jarru levyn. mittasimme kulutus pinnan joka oli vasemmassa etu jarrupalassa5mm ja 7,5mm vasen jarru levy oli 2,3cm leveä oikealla puolella taas jarru palat olivat6,5mm ja toisessa 3mm ja levy oli 2,3cm etu, levy jarrun minimi kulutus pinnat ovat22,2mm ja palat1,5mm. Sitten siirryimme takajarrujen kohdalle poistimme rumpu jarrujen jarru rummun ja putsasimme jarrut jarrun putsaus aineella, tarkastimme mäntien toiminnan oikean puoleinen mäntä vasemmalla puolella oli jumittunut, mutta emme tehneet toimenpiteitä tähän romu autoon. Laitoimme rummut jälleen kiinni ja sitten siirryimme jälleenetu jarruihin ja kokosimme ne tämän jälkeen ilmasimme jarrut abs jarrujen ilmausta varte tarkoitetulla laitteella. sitten laitoimme pyörät takaisin kiinni.
Suosittelen asiakkaalle jarru nesteiden vaihdon perustellen jarrujen toimivan siten paremmin ja kertomalla sen olevan valmistajan suositus.
Jarru paloille ja levyille on asetettu tietty raja joka niiden pitää ylittää ja jarrujen on jarrutettava tarpeeksi tehokkaasti ja niissä ei saa olla viivettä vaan niitten pitää toimia poljinta painaessa välittömästi.
jarru levy o epätasainen jos jarru palat kuluvat epätasaisesti
Harjoitus auton jarru levylle asetettu minimi paksuus oli 22,2mm
rumpujarrujen enimmäis halkaisja on 204,2mm
jarru nesteet oli vaihettava 4vuotta tai 140 000 kilsan välein
en tiedä jarru nesteen vesipitoisuudesta enkä tätä tietoa löydä
Ongelmat
työssä ei ilmennyt ongelmia opastus oli selkeää ja työ suhteellisen helppo mutta aikaa vievä.


Työssä oppiminen
opin työssä että jarrujen huolto on suhteellisen helppoa ja opin ilmaamaan jarrut sitten sen että miten jarru pöly kannattaa putsata ja sitten rumpu jarrujen männän toimimattomuuden tunnistamisen.
Työturvallisuus
työ turvallisuus oli tässä sellasta että ei kannata olla auton alla jos koskee nosturiin, sitte tota et jarru pölyä ei kannat paine ilmalla putsata että pölyy ei mee hengitykseen kun se on vaarallista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti