maanantai 10. marraskuuta 2014

Moottorin ohjausjärjestelmä

moottorin ohjausjärjestelmä

Moottorinohjaus on moottorin prosessin ohjausta erilaisissa käyttötilanteissa, jotta ohjausta voidaan tehdä, moottorin toiminta tavat pitää olla tiedossa

Tärkeimpiä seikkoja moottorinohjauksen kannalta ovat,

  •  polttoaineen/ilman seos
  •  sytytys

Moottorin tehoon voidaan vaikuttaa ohjaamalla sytytyksen, polttoaineen ja ilmamassan määrää. Perustilanteessa, kun kaasua painetaan, ohjataan lisää polttoaineen ja ilman seosta palotilaan ja teho kasvaa.


Moottorin käyttöolosuhteet

  •  Kylmäkäynnistys (rikastus)
  • Kylmäkäynnistyksessä on varmistettava syttymiskelpoisen seoksen määrä palotilassa. Olosuhteet tunnistetaan moottorin lämpötilaa mittaavan anturin kautta. Polttoainesuuttimien aukioloaikaa säätämällä voidaan vaikuttaa seoksen laatuun.
  • Kylmäkäynnistys vikoja voi lähteä tutkimaan akusta ja käynnistysjärjestelmän toimivuudesta, Ja myös polttoaineen saannin kautta. Sytytysjärjestelmästä voi tarkistaa ensiö- ja toisiojännitteen.
  •  Lämmityskäyttö (joutokäynnin tasaus)
  • Joutokäynti tasataan täytöksen, eli ilma/polttoaineen seosta muuttamalla. Moottorin pyörintänopeus tunnistetaan kampiakselin-asentotunnistimen avulla. Kaasuläpän asentotunnistin kertoo ECU:lle, missä asennossa kaasuläppä on. ilman/polttoaineen seosta muutetaan ja ilman määrää lisätään kun moottori lämpiää.
  •  Kiihdytys  (rikastus/täppiteho)
  • Kiihdyttäessä tarvitaan huolella tehoa, joten moottoriin syötetään rikkaampaa seosta. Lambda-anturi lakkaa toimimasta ja moottori voi tuottaa enemmän tehoa. Kiihdytykseen vaikuttavat kaasupolkimenasentotunnistin ja nakutusanturi.
  •  Täyskuorma-ajo (maksimiteho)
  • Täyskuorma-ajossa annetaan moottorin toimia maksimaalisella pyörintänopeudella saavuttaen moottorista irti sen täysi teho. seos säädetään rikkaalle. Seoksen suhde kuitenkin on oltava tarkka, jotta tehot on täppi hyvät.
  •  Moottorijarrutus
  • Moottorijarrutuksessa seoksen syöttö lopetetaan. Pyörintänopeus on yli 1500 kierrosta minuutissa. moottorin kierros luku lasketaan joutokäynnille
  •  Osakuorma-ajo
  • Osa-kuorma-ajossa moottoria pyritään käyttämään ominaiskulutuksen kannalta optimaalisella alueella.
  •  Ajo vähä happisessa ilmatilassa (korkealla ajettaessa)
ajettaessa korkealla rajoitetaan turboahtimen pyörintänopeutta sillä ahdin pyörii nopeammin ohuessa ilmatilassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti