torstai 10. syyskuuta 2015

Voimansiirto automobiilissa

Manuaali vaihteisen auton vaihdelaatikko toimii vaihtamalla vaihteiston välitys suhdetta eli vaihdetta vaihtamalla vaihdat laatikon välitys suhdetta.

Oheisessa linkissä selitetään kuinka vaihde laatikko toimii (toivottavasti osaat englantia)  https://www.youtube.com/watch?v=wCu9W9xNwtI



Vaihdelootasta voima siirtyy vetopyörästölle Takavetoisessa kardaanin avulla ja etuvedossa se on suoraan vaidelaatikossa vaikkakin se toimii siinä täysin erillisesti ja samanlailla kuin takavedossa. tasauspyörästö välittää voiman pyörille tasaisesti mahdollistaen kurvi ajon niin että toinen pyörä pyörii lujempaa kuin toinen.



oheinen linkki kertoo lisää: https://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o

Tasaus pyörästöstä voima siirtyy vetoniveliin jotka pyörittävät vetäviä pyöriä nelivetoisessa autossa on kaksi tasauspyörästöä vaidelaatikossa etupyörille ja takana takapyörille.

Tavallisessa automaatti vaihdelaatikossa on yksi tai useampia planeetta pyörästöjä joiden välitys suhdetta voidaan muuttaa näin ollen saadaan aikaan vaihteita
kuvassa planeetta pyörästö

DSG-vaihteisto on kaksois kytkin laatikko jossa on niin sanotusti kaksi vaihdelaatikkoa esimerkikisi liikkeelle lähdettäessä kuin auto liikkuu ja ykkös vaihde on silmässä on toisessa vaihdepakassa jo valmiina 2vaihde ja kuin tietokone kertoo että nyt kakkos vaihde silmään nousee kytkin toisesta pois ja samaan aikaan toinen vaihde kytkeytyy päälle lähes saumattomasti
kuvassa DSG-loota

CVT laatikko on variaattori toiminen vaihde laatikko joka muuttaa välitystä ensiö ja toisiolautasien ("Liikkuvatlautaset") väliä muuttamalla näin moottorin kierrosluku saadaan pidettyä optimaalisella kierroslukualueella CVT eroaa variaattorista siten että sen hihna on metallia ja siinä on myös planeetta pyörästö.
kuvassa CVT-vaihdelaatikko joka on täydellisesti muotoilut Mersedes-benzin A-series malleihin :DDDD

KIITOS JA KUMARRUS



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti